Sobota 13. 9. 25 – 23. týden v mezidobí, památka sv. Jana Zlatoústého

1 Tim 1,15-17

Na tuto nauku je spolehnutí a zaslouží si, aby se jí naprosto věřilo: Ježíš Kristus přišel na svět, aby zachránil hříšníky. Já mezi ně patřím na prvním místě. Ale právě proto jsem došel milosrdenství, aby tím Ježíš Kristus na mně jako na prvním ukázal celou svoji shovívavost; já jsem měl být příkladem pro ty, kdo v něho v budoucnosti uvěří, (a tak dosáhnou) věčného života. Králi věků, Bohu nepomíjejícímu, neviditelnému, jedinému buď čest a sláva na věčné věky. Amen.

Pavel je tu představen jako ideál konvertity a nositel Božího milosrdenství. Základem nauky pro autora 1 Tim je Ježíšova výkupná existence, de facto se tu nemluví o smrti na kříži, nýbrž o Ježíšově proexistenci. Bůh se vtělil, aby dal člověku novou budoucnost. Za to je Bohu třeba děkovat, chválit a vzdávat mu čest.

Lk 6,43-49

Ježíš řekl svým učedníkům: „Není dobrý strom, který dává špatné ovoce, ani zase špatný strom, který dává dobré ovoce. Každý strom se pozná po vlastním ovoci. Z trní nesbírají fíky ani z bodláčí nesklízejí hrozny. Dobrý člověk vydává z dobré pokladnice svého srdce dobro, ale zlý ze zlého vydává zlo. Jeho ústa mluví to, čím (přetéká) srdce. Proč mě oslovujete ‚Pane, Pane‘, když neděláte, co říkám? Ukážu vám, komu se podobá každý, kdo ke mně přichází a moje slova slyší a podle nich jedná. Je jako člověk, který stavěl dům: kopal do hloubky a položil základy na skálu. Když přišla povodeň a příval narazil na ten dům, nemohl jím otřást, protože byl dobře vystavěn. Kdo je však slyšel, a (podle nich) nejednal, podobá se člověku, který vystavěl dům na zemi bez základů; když na něj narazil příval, hned se zřítil – a zkáza toho domu byla úplná.“

Tato látka, pocházející s velkou pravděpodobností z pramene Q (pramene Ježíšových výroků, z něhož čerpal autor Mt i Lk), má své paralely v Mt, ale je zaměřena trochu jinak. U Lk jde především o poučení, kdo je skutečně moudrým člověkem. Evangelista zde (i jinde) zdůrazňuje, že následování Ježíše se neděje slovy, ale činy. Těmi činy je život podle Ježíšových slov. Kdo se spoléhá na slova, dopadne jako ten člověk z podobenství, který postavil na písku. Moudrý a zároveň dobrý je ten, jehož slova i činy jsou ve shodě; tak jednal Ježíš a tak mají jednat i ti, kdo ho chtějí následovat.