Pondělí 30. 6. 2025 – 13. týden v mezidobí

Gn 18,16-33

Z Mamreovy doubravy se mužové vydali na cestu a dívali se dolů směrem k Sodomě. Abrahám šel s nimi, aby je doprovodil. Hospodin si řekl: „Mám skrýt před Abrahámem, co hodlám udělat? Z Abraháma povstane veliký a mocný národ, všechny národy země budou v něm požehnány. Ujal jsem se ho, aby poručil svým synům a svému rodu po sobě, aby zachovávali Hospodinovu cestu a konali spravedlnost a právo. Hospodin tak splní Abrahámovi, co mu slíbil.“ Hospodin tedy řekl: „Nářek na Sodomu a Gomoru je velký, jejich hřích je velmi těžký. Chci sestoupit a podívat se, zda doopravdy dělají všechno, co odpovídá stížnosti, která ke mně přichází, nebo ne. Chci to vědět!“ Ti mužové se vydali odtamtud na cestu a šli do Sodomy, zatímco Abrahám stále ještě stál před Hospodinem. Abrahám přistoupil a pravil: „Skutečně chceš zahubit spravedlivého s viníkem? Snad je v městě padesát spravedlivých; chceš to místo zahubit a neodpustit kvůli padesáti spravedlivým, kteří jsou v něm? Vzdal od sebe takovou myšlenku, že bys mohl takhle jednat: usmrtit spravedlivého spolu s viníkem. To by se vedlo spravedlivému stejně jako viníkovi. Vzdal od sebe takovou myšlenku! Copak by mohl soudce celé země nejednat spravedlivě?“ Hospodin řekl: „Najdu-li v Sodomě padesát spravedlivých v městě, odpustím kvůli nim celému tomu místu.“ Abrahám se ujal slova a řekl: „Jsem velmi smělý, že mluvím k svému Pánu, já, který jsem prach a popel. Snad bude scházet pět z padesáti, zahubíš kvůli těm pěti celé město?“ (Hospodin) odpověděl: „Nezahubím, jestliže jich tam najdu čtyřicet pět.“ (Abrahám) pokračoval v rozmluvě s ním: „Snad jich tam najdeš jen čtyřicet.“ Odpověděl: „Neudělám to kvůli čtyřiceti.“ (Abrahám) řekl: „Nechť se můj Pán nezlobí a dovolí mně mluvit: Snad se jich tam najde jen třicet.“ Odpověděl: „Neudělám to, najdu-li jich třicet.“ (Abrahám) řekl: „Jsem velmi smělý, že mluvím k svému Pánu. Snad se jich tam najde dvacet.“ Odpověděl: „Nezahubím kvůli dvaceti.“ (Abrahám) řekl: „Nechť se nezlobí můj Pán a dovolí mi mluvit ještě tentokrát. Snad se jich tam najde jen deset.“ Pravil: „Nezahubím kvůli deseti.“ Hospodin odešel, když přestal mluvit s Abrahámem, a Abrahám se vrátil domů.

Když člověk čte tento rozhovor Abraháma s Hospodinem, tak se téměř ocitne na tržišti někde v Asii, kde se smlouvá. Hospodin (jeden člen oné podivuhodné trojice) si Abraháma váží natolik, že mu oznamuje svůj záměr, protože Abrahám je nositelem zaslíbení, tím, skrze nějž chce Hospodin dát budoucnost lidem. Abrahám smlouvá o ceně za záchranu Sodomy, do níž se uchýlil jeho synovec Lot. Sodoma je městem hříchu, vzpoury proti dobru. Abrahám to usmlouvá na deset spravedlivých, kvůli nimž má být město ušetřeno. Jak se ukáže dál, ani těch deset spravedlivých se nenajde, ale přesto Hospodin dostojí svému slibu a nezahubí spravedlivého s hříšníkem. Abrahámův zápas o záchranu je příkladný, i záchrana jednoho jediného člověka z moci zla je důležitá a stojí za to.

Mt 8,18-22

Když Ježíš uviděl kolem sebe velké zástupy, rozkázal odplout na druhý břeh. Tu přišel jeden učitel Zákona a řekl mu: „Mistře, půjdu za tebou všude, kam půjdeš!“ Ježíš mu (však) odpověděl: „Lišky mají doupata a ptáci hnízda, ale Syn člověka nemá, kam by hlavu položil.“ A jiný, jeden z jeho učedníků, mu řekl: „Pane, dovol mi, abych napřed šel a pochoval svého otce.“ Ale Ježíš mu odpověděl: „Pojď za mnou a nech, ať mrtví pochovávají své mrtvé.“

Ježíš tu jedná na první pohled velmi tvrdě. Patřilo k povinnostem každého Žida pohřbívat mrtvé (viz knihu Tobiáš), natož syna vůči zemřelému otci. Ježíš chce zdůraznit, že jít s ním či za ním znamená vzít na sebe nároky nelehké cesty (např nezajištěnost existence), ale také radikální rozhodnutí. Člověk musí být ochoten opustit svou minulost, své zvyklosti, svou zajištěnost a vydat se na cestu, o níž neví, jak bude vypadat. Ježíšovy nároky jsou radikální. Z Ježíšovy strany nejde o popírání synovských povinností, o relativizaci dobrých mravů, nýbrž o překonání výmluv, proč se nevydat na cestu hned, o odvahu vzdát se vlastních představo přítomnosti i budoucnosti.