Neděle 2. 3. 2025 – 8. neděle v mezidobí
Sir 27,5-8
V sítu, kterým se třese, zůstane smetí, právě tak zůstane vina na člověku, když je prozkoušen. V peci se osvědčí nádoba od hrnčíře, člověk se osvědčí, když s ním mluvíš. Ovoce ukáže, jak byl strom pěstěn, právě tak slovo vyjádří myšlenky lidského srdce. Nikoho nechval, než ho vyzkoušíš, tak se totiž osvědčí člověk.
Autor varuje před tím, aby člověk vynášel o druhém nějaký soud, dokud jej opravdu nepozná. Používá k tomu nejrůznější příměry ze života, z praxe. Vyzkoušet člověka neznamená, že každého mohu podrobovat nějaké zkoušce, ale dívat se pozorně, jak se dotyčný chová, jak reaguje na nejrůznější podněty a situace, jaký je, když je sám sebou a nesnaží se na druhé zapůsobit.
1 Kor 15,54-58
(Bratři!) Až toto tělo porušitelné vezme na sebe neporušitelnost, a toto tělo smrtelné vezme na sebe nesmrtelnost, potom se vyplní to, co stojí v Písmu: `Vítězně je smrt (navždy) zničena! Smrti, kdepak je tvoje vítězství? Smrti, kdepak je tvůj bodec?‘ Ten bodec smrti je hřích, a hřích zase čerpal svou moc ze Zákona. Ale Bohu díky! On nám popřává vítězství skrze našeho Pána Ježíše Krista. Proto buďte pevní, moji milí bratři, nedejte se zviklat a vždy vynikejte v díle Páně. Víte přece, že vaše námaha není marná, (když ji konáte) ve spojení s Pánem.
Apoštol Pavel věnuje velkou pozornost víře ve zmrtvýchvstání, především ve skutečnost Ježíšova zmrtvýchvstání, protože na něm založena budoucnost všech. Smrt je spojena s hříchem, Ježíšovo překonání smrti znamená i konec absolutní vlády zla. To, co nezvládl Zákon, tj. vymanění člověka z moci hříchu a smrti, dokázal Bůh v Ježíši Kristu. Proto se může člověk radovat a spoléhat na Ježíše.
Lk 6,39-45
Ježíš řekl učedníkům přirovnání: „Může slepý vést slepého? Nespadnou oba do jámy? Není žák nad učitele; když se dokonale vyučí, bude jako jeho učitel. Jak to, že vidíš třísku v oku svého bratra, ale trám ve vlastním oku nepozoruješ? Jak můžeš říkat svému bratru: ‚Bratře, dovol, ať ti vyndám z oka třísku‘, a sám nevidíš ve svém oku trám! Pokrytče! Napřed vyndej ze svého oka trám, a teprve potom budeš dobře vidět, abys mohl vyndat třísku z oka svého bratra. Není dobrý strom, který dává špatné ovoce, ani zase špatný strom, který dává dobré ovoce. Každý strom se pozná po vlastním ovoci. Z trní nesbírají fíky ani z bodláčí nesklízejí hrozny. Dobrý člověk vydává z dobré pokladnice svého srdce dobro, ale zlý ze zlého vydává zlo. Jeho ústa mluví to, čím (přetéká) srdce.“
Ježíšovy mudroslovné výroky směřují k tomu, aby si jeho adresáti uvědomili, na základě čeho je možné hodnotit druhé. Podobně jako autor knihy Sirachovec i Ježíš používá příměry z životní praxe. Než člověk začne kritizovat druhé, musí se napřed zamyslet sám nad sebou. Dobrý člověk se pozná podle výsledků své práce, svého jednání a působení.