15.5.2022, neděle, 5. velikonoční
Milujte se navzájem je ústřední přikázání evangelia. Tak se projevuje život křesťana. Děkujme Bohu, …
Jan 13,31-35 (Pokračování textu…)
15.5.2022, neděle, 5. velikonoční
Milujte se navzájem je ústřední přikázání evangelia. Tak se projevuje život křesťana. Děkujme Bohu, …
Jan 13,31-35 (Pokračování textu…)
8.5.2022, neděle, 4. velikonoční
Dnešní neděle je nedělí dobrého pastýře, protože Ježíš v evangeliu podle Jana vystupuje jako pastýř svého lidu, který nám dává věčný život. Jsou samozřejmě i pastýři špatní, kteří vedou své stádo do zkázy, i pastýři dobří. Ježíš je pastýř dobrý absolutně. (Pokračování textu…)
1.5.2022, neděle, 3. velikonoční
Jan 21,1-19
Není to sice v textu řečeno, ale asi si oprávněně smíme popsanou scénu představit jako odehrávající se v tichu. Zaznívají v ní jenom hlasy nutné. Napřed je Petrova výzva, na kterou reagují učedníci, že půjdou lovit ryby. Ale nic nechytí. (Pokračování textu…)
24.4.2022, neděle Božího milosrdenství, 2. po Velikonocích
Jan 20,19-31
Během Jubilea 2000, tedy svatého roku 2000, ustanovil Jan Pavel II., aby se v celé církvi neděle po Velikonocích, zvaná také Bílá neděle, nazývala také nedělí Božího milosrdenství. Stalo se to v souvislosti s kanonizací Faustiny Kowalské, která se narodila v roce 1905 a zemřela v roce 1938 a byla horlivou hlasatelkou Milosrdného Ježíše. (Pokračování textu…)
17.4.2022, neděle velikonoční
Jan 20,1-9
Ještě nerozuměli Písmu, že Ježíš musí vstát z mrtvých.
Na rozdíl od Petra ten druhý učedník, kterého měl Ježíš zvlášť rád, viděl a uvěřil, přesto že viděl totéž jako Petr. Oba totiž neviděli nic, jen prázdný hrob. (Pokračování textu…)
16.4.2022, sobota, velikonoční vigilie
Lk 24,1-12
Apoštolům připadala slova žen o tom, že Ježíš byl vzkříšen, jako plané řeči. Jedině Petr si nebyl jist, jak to vlastně je, a běžel ke hrobu a uviděl, že je prázdný a divil se tomu. Na jeho údivu je založena i naše víra dodnes. (Pokračování textu…)
14.4.2022, čtvrtek – Zelený
Text evangelia podle Jana o poslední Ježíšově večeři stojí na místě, kde synoptická evangelia mají zprávu o tom, jak Ježíš podal učedníkům chléb a víno a řekl „toto je mé tělo“ a „toto je má krev“. To pak prvotní církev přijala jako ustanovení eucharistie, které ve čtvrtém evangeliu vůbec není. (Pokračování textu…)
3.4.2022, neděle, 5. postní
Ježíš se dostal do konfrontace se Zákonem, který nařizoval potrestat člověka, který se těžce provinil. Ježíš ctil Zákon, ale přesto člověka nepotrestal, nýbrž mu odpustil. I nám. (Pokračování textu…)
Průvodní dopis papeže Františka
Milý bratře,
téměř měsíc uplynul od chvíle, kdy na Ukrajině začala válka, která krom toho, že ohrožuje světový mír, je každodenní příčinou těch nejhrůznějších útrap sužovaného národa. V této temné hodině je církev více než kdy jindy volána, aby se přimlouvala u Knížete pokoje a aby stála po boku těm, kteří na vlastní kůži prožívají důsledky konfliktu. Na tomto místě bych chtěl poděkovat všem, kdo velkoryse odpovídají na mé výzvy k modlitbě, postu a dobročinné lásce. (Pokračování textu…)
20.3.2022, neděle, 3. postní
Lk 13,1-9
Neobrátíte-li se, všichni podobně zahynete. (Pokračování textu…)
Lk 9,28b-36
Proměnění na hoře
Ježíš zavedl vybrané učedníky na horu a tam jim umožnil vhled do reality, kterou jinak nebyli schopni vidět, nové porozumění knihám Písma. Dal jim uvidět slávu svou i Mojžíše a Eliáše. Přemohl je spánek, ale my bychom jej nazvali spíš vytržením z reality tohoto světa. Mluvil k nim Bůh. (Pokračování textu…)
6.3.2021, neděle, 1. postní
Postní doba
Postní doba není trápení člověka nebo cvičení v sebezáporu, nýbrž především cesta k Bohu, zvláštní příležitost k setkání s Bohem, přiblížení k Bohu. To je její smysl. A zároveň je přípravou na slavnost Velikonoc a slavnost našeho definitivního setkání s Bohem. (Pokračování textu…)
6.3.2021, neděle, 1. postní
Postní doba
Postní doba není trápení člověka nebo cvičení v sebezáporu, nýbrž především cesta k Bohu, zvláštní příležitost k setkání s Bohem, přiblížení k Bohu. To je její smysl. A zároveň je přípravou na slavnost Velikonoc a slavnost našeho definitivního setkání s Bohem.
Pokušení na poušti
Lukáš píše o Ježíšově pobytu na poušti a o jeho pokoušení ďáblem. Tato událost se podle Lk udála bezprostředně před Ježíšovým vystoupením na veřejnost v Galileji a byla zřejmě přípravou na toto působení.
Co znamenala pro Ježíše a pro jeho veřejné působení tato zkušenost se čtyřiceti dny na poušti? Klid, blízkost Boží, jasné vidění, koncentraci, ticho. Anebo spíš prázdnotu, opuštěnost a samotu, strach a ztrátu orientace?
Lk píše, že Ježíš byl v této době konfrontován s pokušeními a líčí, jak se Ježíš suverénně s těmito pokušeními vyrovnal a jak z nich vyšel vítězně.
Pokušení každopádně patří k duchovní zkušenosti.
Je těžko říct, zda v tomto pouštním čase převážily pro Ježíše negativní nebo pozitivní zkušenosti. Je ale zřejmé, že tento čas ticha a vzdálení se od ostatního světa byl pro jeho osobnost posilou. Po této pouštní zkušenosti začíná své veřejné působení s plnou silou a pevnosti, naplněn silou Ducha (Lk 4,14). Zdá se, že Ježíš teprve na základě tohoto času usebrání nachází sílu k tomu, aby svůj úkol realizoval.
Poslední slova dnešního úryvku znějí: Opustil ho až do určeného času. Jako by ďábel řekl: Ještě se uvidíme. Evangelium neříká, kdy tento čas nastal, ale bylo to zřejmě při vyvrcholení Ježíšova života v Jeruzalémě na kříži. Tam podstoupil nejpodstatnější pokušení: přijmout smrt na kříži a mesiánské poslání pro celý svět, nebo to všechno odmítnout, sestoupit z kříže a žít normální život jako každý jiný. (Možná jste viděli film Poslední pokušení Ježíše Krista, který je právě o tomto okamžiku pokušení, ve kterém Ježíš učinil zásadní rozhodnutí pro cestu oběti za celý svět.)
Ježíšova zkušenost může platit i pro nás. Jen ten, kdo si udělá čas pro sebe a sám sebe pozná, dokáže smysluplně využít svůj čas pro druhého. Ten, kdo je neustále v akci a nedopřeje si nikdy klidu, skončí jednou vyčerpán, bez síly a bez orientace. Neustálá akce může být horlivostí pro Boží království, ale může také být snahou uniknout sám před sebou a před vlastními problémy a před vlastní nejistotou či prázdnotou. Člověk se snaží zaplnit prázdnotu horečnou činností.
Těžko můžeme odejít na poušť, ale třeba by mohla naše velká zkušenost s pouští začít tím, že si člověk každý den dopřeje chvilku času pouště. I to může být obtížné, zejména když se člověk stará o malé děti, ale člověk by se pouště neměl zříci na trvalo.
27.2.2022, neděle, 8. v mezidobí
Prohlášení biskupské konference k situaci na Ukrajině
Lk 6,39-45
Každý strom se pozná po vlastním ovoci. (Pokračování textu…)
13.2.2022, neděle – 6. v mezidobí
Jer 17,5: Prokletý člověk, který spoléhá na člověka a svým srdcem odstupuje od Hospodina! (Pokračování textu…)
6.2.2022, neděle, 5. v mezidobí
Připomínáme se svátek Uvedení Páně do chrámu. Josef s Marií přinesli malého Ježíše do chrámu k předepsanému očišťování. Kristus je světlo, jež září historickému Izraeli a všemu lidstvu, jak dosvědčuje Simeon ve svém chvalozpěvu. Děkujme Bohu, že je světlem i pro nás … (Pokračování textu…)
30.1.2022, neděle, 4. v mezidobí
Dnes si připomínáme zítřejší svátek Dona Bosca. Pro celou salesiánskou rodinu je to veliká slavnost, i pro tuto farnost. To, že byla formálně zrušena jako farnost salesiánská, nic nemění na skutečnosti, že její společenství velmi podpořili salesiáni a vtiskli jí salesiánského ducha otevřenosti, přátelství a vzájemné komunikace.
(Pokračování textu…)
23.1.2022, neděle, 3. v mezidobí
Dnes se naplnilo toto Písmo.
Slovo „dnes“ se v Lk vyskytuje třikrát. Dnes se vám narodil Spasitel. Dnes budeš se mnou v ráji. Dnes se naplnilo toto Písmo. (Pokračování textu…)
16.1.2022, neděle, 2. během roku
Ježíš se rád dává pozvat. Evangelia vypráví o různých příležitostech, kdy byl Ježíš hostem, a to nejen u přátel. Ježíš jako host je známý biblický obraz, ale zároveň šlo při společném jídle o něco ještě víc.
Ježíš byl rád hostem a dává se pozvat i do našeho života. Má se z toho stát svátek, jeho přítomnost má totiž z něj učinit zázračný, podivuhodný svátek. Proto stojí na začátku Janova evangelia tento příběh o svatbě v Káně jako úžasné uvedení do Ježíšova působení. Ale evangelistovi nejde jen o příležitost, při které byl Ježíš pozván, jde mu o velkolepost, velikost a slávu Ježíšova života. (Pokračování textu…)
ŘÍMSKOKATOLICKÁ DUCHOVNÍ SPRÁVA FARNOSTI U KOSTELA NANEBEVZETÍ PANNY MARIE
Číslo účtu
2400040748/2010, Fio Banka
Kontakty
Třída Národních hrdinů 71
190 12 Praha 9 – Dolní Počernice
e-mail: farnost.dp@atlas.cz
administrátor farnosti
P. Libor Ovečka, tel: 732 944 964